A Juventus nem csupán klasszist vásárolt, hanem világmárkát is

Dorogi László

A torinói klub fogta magát és megvette a világ egyik legnagyobb sportpiacát. Csupán egyetlen feladatuk maradt: integrálniuk kell a saját maguk által felépített klub-brandbe.

Fotó: Sports Illustrated

Cristiano Ronaldo a Juventus játékosa.

Egyszerű, öt szavas kijelentő mondat, mégis ez az öt szó rengeti permanensen a futballvilágot kedd délután óta, amikor a Real Madrid hivatalos oldalán jelentette be a hírt. Arról felesleges polemizálnunk, hogy szakmai szempontból mekkorát húzott az elmúlt hét szezonban Olaszországban egyeduralkodó torinói gárda az ötszörös Aranylabdás leigazolásával, de talán nem túlzás azt állítani, hogy még nagyobbat nyert a Cristiano Ronaldo köré gondos munkával felépített brand megszerzésével. Bár a jelenkori és egyetemes labdarúgás egyik legnagyobb alakja idén már 33 éves, még mindig elképesztő hatást gyakorol aktuális csapata teljesítményére a futballpályán, a mögöttünk hagyott szezonban összesen 41 gólt szerzett a spanyol élvonalban és a Bajnokok Ligájában a Real Madrid színeiben.

A torinóiak kicsivel több mint 100 millió eurót fizettek a királyi gárda kasszájába játékjogáért, ami, ha az egy évvel ezelőtti, egymilliárd eurós kivásárlási árát vesszük figyelembe, aprópénznek számít a még mindig csúcsformában futballozó klasszisért. Évi 30 milliós fizetésével a Juventus legjobban fizetett labdarúgója lesz - az eddig legjobban kereső Higuain bérének közel négyszeresét teheti zsebre -, de mindezek a számok eltörpülnek azon gazdasági haszon mellett, amelyet a CR7 brand a Zebrák kasszájába csöpögtet.

Fotó: Fox Sports

Bár hivatalosan még be sem jelentette a Juventus vadiúj aranytojást tojó tyúkját - amire ugye a Real Madridnak már nem volt szüksége -, egy hét alatt 35 százalékkal ugrott meg a torinói klub részvényeinek értéke a tőzsdén. Brutális szárnyalás.

Nincs még egy olyan futballista - és élsportoló sem sok - aki ekkora hatást gyakorolna egy szervezet gazdaságára, csak hogy a legbanálisabb példát hozzuk fel, a portugál klasszis nevével ellátott dressz a legkelendőbb világszerte. Ronaldót ezen felül élethosszig tartó, egymilliárd dolláros szerződés köti a világ egyik legnagyobb sportszergyártó cégéhez, s a Juventus nem titkolt szándéka, hogy 2021-től saját márkás termékeket dobjon piacra, a mezektől kezdve a merchandise-on át, gyakorlatilag mindenre kiterjedően. Ezen terv a végrehajtásának volt az utolsó beszerzendő puzzle darabja CR.

Ronaldót a világon mindenki ismeri, még azok is, akik fikarcnyit sem konyítanak a labdarúgáshoz, ezért nem túlzás azt állítani, hogy ő a tökéletes, két lábon járó reklámfelület, amely most egy globálisan elismert és befolyásos branddel, a Juventus-szal egyesül. Nehéz elképzelni ennél gyümölcsözőbb kapcsolatot. Persze, a torinóiak megjárták a poklok-poklát, mire idáig jutottak, de nem sok jobb példa létezik a szisztematikus, alaposan megtervezett brandépítésre a jelenkori futball egészét tekintve, különösen annak fényében, hogy ezt Torinóban gyakorlatilag a nulláról kellett végrehajtani.

Fotó: Fox Sports

A bundabotrány és a másodosztályba való számüzetés nem csak futballszakmai szempontból tépázta meg a Zebrákat a kétezres évek elején - ekkor olyan játékosok hagyták el a "süllyedő hajót" mint Lilian Thuram, Fabio Cannavaro, Emerson, Patrick Viera, vagy Zlatan Ibrahimovics - de a klub hírnevén is olyan csorba esett, amelyet nem sokan gondoltak volna, hogy valaha is ki lehet még élezni. A Juventust nemes egyszerűséggel a köznyelv csak úgy vette a szájára, mint `a csapat, aki csalt`, ráadásul az is nagy kérdés volt, mikor tudnak ezután a mélyrepülés után ismét olyan csapatot felépíteni, amely tudásban és minőségben megközelíti a 2004-2006-os csapat szintjét. A Zebrák renoméjuk rombolását követően nem tehették meg, hogy igazán nagy sztárokat csábítsanak Torinóba, az azonnali Serie A-ba való visszajutás után a középszerűségből Antonio Conténak sikerült kivezetnie a csapatot.

Tette mindezt úgy, hogy a Juventus játékospolitikája kényszer hatására megváltozott, a torinóiak pedig ésszerű keretek között igyekeztek a lehető legjobb játékosokat megszerezni a piacról. Andrea Pirlót ingyen kaparintották meg Milánóból, Arturo Vidalért pedig aprópénznek számító 10.5 millió eurót fizettek a Bayer Leverkusennek - persze, ennél transzfernél kapóra jött az olaszoknak, hogy a Leverkusen semmiesetre sem szeredte volna közvetlenül eladni a Bayern Münchennek a chileit. Carlos Tevezért 9 millió eurót fizettek, a Conte-éra egyik legnagyobb összegű igazolása is csupán 18 millió eurós kiadással járt Kwadwo Asamoah megvásárlásakor.

Fotó: The National

Bár a nemzetközi sikerek eleinte elmaradtak, Maximiliano Allegrivel kétszer is döntőt játszhatott a Juventus a Bajnokok Ligájában, miközben címert és arculatot váltottak, a klub renoméja pedig nem csak hogy visszaállt korábbi állapotába, hanem jobb, mint valaha. Ehhez jön most hozzá a Cristiano Ronaldo-hatás, amely az előzetes várakozások szerint minimum 30 százalékkal dobja majd meg a merchandise bevételeit a klubnak. Arról már ne is beszéljünk, hogy a Serie A mekkorát nyer a portugál klasszis Olaszországba költözésével, amit minden bizonnyal az olasz bajnokság televíziós nézettségi adatai is alá fognak támasztani.

A Juventus nem csak egy klasszis labdarúgót vásárolt. A Juventus fogta magát, és megvette a világ egyik legnagyobb sportpiacát. Csupán egyetlen feladata maradt a torinóiaknak: integrálniuk kell a saját maguk által felépített brandbe és ne legyenek kétségeink, ez sikerülni is fog nekik. Ha lehet tökéletes játékos átigazolásról beszélni, a Zebráknak sikerült megvalósítania.

https://topligak.blogstar.hu/./pages/topligak/contents/blog/55449/pics/lead_800x600.jpg
Cristiano Ronaldo,Juventus,Serie A
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Ezeket a cikkeket olvastad már?